Jaki chleb jest najzdrowszy

Czy ciemne pieczywo jest lepsze od pszennych bułeczek? Nie dla każdego – to zależy od stanu naszego zdrowia.

Zdjęcie

Nie każdemu służy ciemne pieczywo /123/RF PICSEL
Nie każdemu służy ciemne pieczywo
/123/RF PICSEL

Jeśli – w trosce o sylwetkę – rezygnujesz z węglowodanów w diecie, robisz błąd. Są one ważnym składnikiem menu. Nie bez powodu znajdują się w dolnej części piramidy zdrowego żywienia. Nie dotyczy to jednak wszystkich pokarmów węglowodanowych.

Jeśli chodzi o pieczywo, najwartościowsze jest to z mąki z pełnego przemiału. Dziennie powinniśmy zjadać od 2 do 6 kromek pieczywa – im jesteśmy młodsi i bardziej aktywni fizycznie, tym więcej.

Reklama

To posłuży naszemu zdrowiu, bo chleb jest cennym źródłem błonnika (w przypadku pieczywa pełnoziarnistego), witamin z grupy B i witaminy E.

Dostarcza nam też składników mineralnych: wapnia, magnezu, żelaza, potasu. Już 250 g pieczywa dziennie (2-3 kromki) zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na te pierwiastki. Jest też ważnym źródłem energii dla mózgu i mięśni (stanowi je skrobia).

Ważne jest to, po jaki chleb sięgniemy

Bogatsze w korzystne substancje jest pieczywo razowe wypiekane z mąki z tzw. pełnego przemiału: miele się pełne ziarno razem z otoczkami. W trakcie produkcji mąki „białej” otoczki są odwiewane. A szkoda, bo to one stanowią źródło cennych substancji.

Jeśli do chleba razowego zostaną dodane nasiona oleiste np. słonecznik, dynia, siemię lniane, orzechy czy suszone owoce, będą stanowić zastrzyk błonnika i fitozwiązków (zdrowych substancji roślinnych). Pieczywo razowe ma niższy indeks glikemiczny niż białe.

Nie zwiększa produkcji insuliny – a to oznacza, że wolniej je trawimy i dłużej mamy uczucie sytości.

Chleb ciemny jest też mniej kaloryczny ze względu na większą zawartość wody: im bardziej wilgotna i ciężka jest kromka chleba, tym bardziej sycąca. Dzięki zawartości błonnika daje na dłużej uczucie sytości.

Dlatego ten rodzaj pieczywa jest wskazany dla odchudzających się, cukrzyków i osób zdrowych, aktywnych oraz dla tych, którzy mają problemy z zaparciami. Niestety, nie służy osobom o słabych żołądkach, trzustce czy wątrobie.

Może powodować wzdęcia, podrażniać przewód pokarmowy, dlatego osoby starsze i dzieci gorzej je tolerują. Pieczywo „białe”, zgodnie z nowymi zasadami piramidy zdrowego żywienia, należy jeść rzadko.

Jest jednak lepsze niż razowe przy schorzeniach przewodu pokarmowego – wrzodach żołądka i dwunastnicy, refluksie, problemach z trzustką, dolegliwościach ze strony wątroby i woreczka żółciowego.

Żytnie

Wiele osób sądzi, że „razowy” znaczy to samo co „żytni”. To nieprawda. Pieczywo pszenne też może być razowe i zdrowe – chodzi o wypieki typu graham: jest wprawdzie przygotowywane z mąki białej, ale dodaje się do niej otręby, czyli zmieloną łuskę zbożową – a to właśnie w niej kryją się różne prozdrowotne substancje. Graham jest lżejszy i łatwiejszy do strawienia niż pełnoziarniste pieczywo żytnie czy pszenne.

Czytajmy etykiety

W najzdrowszym chlebie jest mąka, sól i drożdże lub zakwas (czasem jedno i drugie). Nic więcej! Zdarza się, że w pieczywie jest więcej sztucznych dodatków niż mąki.

Są to np.: E 472 (emulgator, dzięki któremu pieczywo jest „nadmuchane”), E 330 (kwasek cytrynowy), konserwant E 220 (dwutlenek siarki), polepszacz antypleśniowy E 282. Najwięcej dodatków i najmniej wartości ma pieczywo tostowe.

Test jakości

Zapakujmy szczelnie kromkę chleba w woreczek foliowy. Zostawmy ją w temperaturze pokojowej na 3-4 dni. Zdrowe pieczywo przez ten czas pokryje się tzw. pleśnią penicylinową – jest lekko podbarwiona na zielono.

Jej pojawienie się to normalna reakcja. Złym znakiem są natomiast czarne plamy – świadczą o tym, że na chlebie musiały być zarodniki szkodliwej pleśni. Jeśli chleb wcale nie spleśniał, to znaczy, że zawiera sporo chemii.

Gluten

To mieszanina białek roślinnych. Występuje w ziarnach niektórych zbóż, najwięcej w pszenicy (także w orkiszu).

• Są osoby, które nie tolerują glutenu. Ta choroba to celiakia. Po zjedzeniu pszennego chleba lub bułki może wywoływać biegunki. Czasem przybiera formę utajoną: gluten powoli niszczy kosmki jelitowe, co skutkuje osłabieniem, chudnięciem, wahaniem nastroju.

Przy takich objawach trzeba udać się do lekarza. Jeśli wykryje celiakię, konieczna będzie restrykcyjna dieta bezglutenowa.

• Wolne od glutenu jest pieczywo z mąki ryżowej, kukurydzianej, gryczanej. Inne produkty bezglutenowe to: ziemniaki, soja, proso, gryka, amarantus, soczewica, fasola, orzechy, mięso, owoce i warzywa.

• Ostatnio panuje moda na dietę bezglutenową. Stosuje ją wiele osób bez celiakii. Dietetycy ostrzegają, że to może zaszkodzić: prowadzi do niedoboru ważnych substancji.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Por i cebula. Co warto o nich wiedzieć?

    Zetrzyj na tarce 2 surowe czerwone cebule. Odciśnij z nich sok. Wmasuj go w skórę głowy, by w naturalny sposób wzmocnić cebulki i przyspieszyć porost włosów. Po 15 min umyj głowę szamponem.... więcej