Na czym smażyć, by było zdrowo?

Smażenie nie jest najzdrowszym sposobem obróbki, ale wielu z nas trudno z niego zrezygnować. Szczególnie, że jest niezbędne podczas przygotowywania sporej ilości naszych tradycyjnych przysmaków. I wcale nie trzeba tego robić. Wystarczy zwrócić uwagę, na czym smażymy i jak to robimy. Istnieje kilka podstawowych zasad, do których warto się stosować, by było zdrowiej. Natomiast dopasowanie tłuszczu do produktu, np. rodzaju mięsa, sprawia, że smakuje ono dużo lepiej.

Reklama

Staraj się nie panierować. Gdy smażymy mięso obtoczone w bułce i jajku, między tymi produktami dochodzi do specyficznej reakcji. Powstaje związek chemiczny odporny na działanie soków trawiennych, który zmusza nasz układ trawienny do dużego wysiłku i wzmożonej pracy.

Używaj patelni teflonowych. Nie wymagają używania dużej ilości tłuszczu. Mięso, które na patelni pływa w tłuszczu, ma zwykle prawie dwa razy więcej kalorii niż to obrabiane inaczej.

Smaż jak najkrócej. Im dłużej smażymy mieso, tym więcej toksycznych związków powstaje na patelni. Tworzą się one na skutek reakcji tłuszczu z wysoką temperaturą i dostępem tlenu.

Nie używaj kilka razy tego samego tłuszczu. Za każdym kolejnym podgrzaniem tworzy się w nim coraz więcej toksyn.

Olej na którym smażysz, powinien być dobrze podgrzany. Ale nie dymiący! Jeśli jego temperatura będzie zbyt niska, szybko wniknie do wnętrza produktu i znacznie zwiększy jego kaloryczność i utrudni trawienie.

Usmażone na tłuszczu produkty zawsze odsączaj na ręczniku papierowym rozłozonym np. na talerzu. Wchłonie on nadmiar tłuszczu, który jeszcze nie zdążył wsiąknąć w smażony produkt.

Rodzaje tłuszczów

Masło. Używamy go tylko do krótkotrwałego smażenia w niskiej temperaturze, np. jajek lub jako dodatku smakowego, który dodajemy pod koniec smażenia na innym tłuszczu. Jego temperatura wrzenia to 120°C.

Smalec. Jest najlepszy do przygotowania mięsa, szczególnie wieprzowego. Nadaje się też do smażenia wołowiny i... pączków. Ma wysoką temperaturę wrzenia – 200°C.

Olej. Wybierz ten, który zawiera kwasy jednonienasycone. Najlepsze są oleje: rzepakowy i słonecznikowy, ale muszą być rafinowane. Używamy ich do przygotowania ryb i warzyw. Temperatura wrzenia to ponad 200°C.

Oliwa. Nadaje się do podgrzewania na patelni, ale ważne by nie była to oliwa typu „virgin”. Zawsze wybieraj wersję rafinowaną, której temperatura wrzenia wynosi 242°C.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

Takie jest życie

Zobacz również