Czy sardynki są zdrowe?

Ta niewielka, srebrzysta rybka z gatunku śledziowatych na południu Europy może osiągać nawet 20 centymetrów długości.

Zdjęcie

Sardynki są bogate w witaminę D /123/RF PICSEL
Sardynki są bogate w witaminę D
/123/RF PICSEL

W Portugalii, gdzie niemal czci się sardynki, istnieje aż 365 sposobów ich przygotowania. U nas te rybki najbardziej popularne są wędzone i grillowane.

Najlepsze są sardynki świeże prosto z grilla, ale najczęściej kupisz marynowane w zalewie. Można je też piec i smażyć. Z sardynek w zalewie przyrządzisz pyszne pasty do placków, pieczonych ziemniaków i kanapek.

Reklama

Coś na ząb

Zrobienie pasty z sardynek nie jest skomplikowane. Odsącz rybki z oliwy, umieść w misce i rozgnieć widelcem. Dodaj pokruszony twaróg lub fetę, drobno pokrojone czerwoną cebulę oraz paprykę, sól i pieprz do smaku. Wszystko wymieszaj, aż składniki się połączą.

Jeśli pasta będzie zbyt gęsta, dolej oliwy z sardynek. Pastą tą nadziewa się jajka i pieczone ziemniaki.

W cieście piwnym

Wymieszaj mąkę z solą i piwem. Sardynki odsącz i osusz. Limonkę pokrój na 8 cząstek. W rondlu rozgrzej olej. Sardynki wkładaj do ciasta (trzymaj je za główki), a potem do gorącego oleju.

Smaż na złoty kolor 2-3 minuty. Wyjmuj łyżką cedzakową i odsączaj z tłuszczu na serwetce. Do rybek podawaj cząstki limonki.

Co kryją w sobie?

Sardynki są bogate w witaminę D oraz B12 (na niedobory których cierpi wiele osób). Zawierają łatwo przyswajalne i lekkostrawne białko, a także wapń (małe ości sardynek) oraz kwasy omega-3.

Te ostatnie zapobiegają chorobom serca i naczyń krwionośnych. Badania dowodzą, że zmniejszają również ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

Na żywo

Zobacz również

  • Sposoby na kłopoty z butami

    W drodze na spotkanie zabłociły ci się buty? Przetrzyj je chusteczkami dla niemowląt. Nie zniszczą skóry i ją nabłyszczą, bo nasączone są oliwką. Jak uporać się z innymi „obuwniczymi niespodziankami”? więcej