Co pić podczas upałów

Uff, jak gorąco... Im termometr pokazuje wyższą temperaturę, tym bardziej chce się nam pić. Oczywiście na pierwszym miejscu jest woda, ale są też inne napoje, które sprawdzą się latem.

Nie dopuszczaj pragnienia do głosu. Podczas upałów powinniśmy dużo pić, co najmniej 2 litry płynów (więcej, gdy intensywnie się pocimy). Wraz z potem tracimy dużo wody i niezbędne do funkcjonowania sole mineralne. Dlatego pij regularnie przez cały dzień, małymi łykami. Tak, by nie dopuścić do uczucia pragnienia (to znak, że organizm już zaczyna się odwadniać!). Napoje wcale nie powinny być bardzo zimne – to nieprawda, że lepiej gaszą pragnienie. Podczas gorących, parnych dni korzystniej pić napoje w temperaturze pokojowej (ok. 20º C). I jak najmniej herbaty czy mocnej kawy – mają właściwości odwadniające. Nie są wskazane także słodkie napoje gazowane. Można je z po- wodzeniem zastąpić pysznymi napojami domowej produkcji.

Koktajl i sok

Reklama

Latem, gdy owoce są tańsze, warto przyrządzić koktajl ze zmiksowanego arbuza, bo zawiera bardzo dużo wody i mikroelementów. Po wypiciu długo nie odczuwamy pragnienia. Z soków warzywnych idealny jest marchwiowy, ze względu na dużą zawartość beta-karotenu. Przyrządzając koktajle, nie dodawaj cukru. Zastąp go bananem.

Kwas chlebowy

Doskonale gasi pragnienie. Jest bogaty w witaminy E i B1. Mowa oczywiście o kwasie chlebowym. To napój wytwarzany przez fermentację chleba razowego albo sucharów razowych. Kiedyś bardzo popularny w całej Europie. Dziś rzadko kto robi go sam w domu. Można jednak spotkać go w sklepach ekologicznych oraz supermarketach.

Kompot

Lato to wprost wymarzona pora, by sobie o nim przypomnieć. Oczywiście przez proces gotowania nie jest tak bogaty w witaminy (pozostaje ich ok. 60 proc.), to jednak wciąż ma antyrodnikowe działanie. Kolejny plus? Żadnych konserwantów. Idealny na lato jest kompot z truskawek. To świetne źródło witaminy C i błonnika.

Lemoniada

Ta przyrządzona w domu wspaniale orzeźwia i gasi pragnienie. Jej bazą powinna być średnio zmineralizowana woda mineralna i sok z cytryn, który jest bogaty w witaminę C. Ważne są tu też dodatki – świeża mięta ma działanie pobudzające, a imbir łagodzi objawy choroby lokomocyjnej.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Co zamiast mięsa?

    Latem łatwiej ograniczyć jego spożycie, bo mamy dużo warzyw i owoców, które mogą je zastąpić. więcej